تهران، فیاضی، خیابان بیدار

07:00-16:00

جستجو کردن

ثبت نام حج و سفر به عربستان چگونه است؟

برای سفر حج باید در سامانه حج و زیارت ثبت نام کنید. با گذر از دوران سخت بیماری کرونا امکان سفر حج مجددا فراهم شده است. از بین افرادی که برای این سفر دینی ثبت نام می‌کنند، قرعه کشی می‌شود و هر سال تعدادی از آن‌ها به کشور عربستان اعزام می‌شوند.

سهمیه مسافران حج نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و دولت عربستان سهمیه 39 هزار نفری را به ایرانیان اختصاص داده است؛ به این معنا که در سال 1401، 39 هزار زائر ایرانی می‌توانند برای حج به عربستان سفر کنند.

محدودیت سنی سفر حج

عربستان امسان برای سفر حج محدودیت سنی در نظر گرفته است. برای ثبت نام سفر حج سن متقاضی باید کمتر از 65 سال باشد. به این معنا که متقاضی ثبت نام حج باید متولد 10 تیر 1336 به بعد باشد. افرادی که به دلیل محدودیت سنی امسال نمی‌توانند به سفر حج بروند نگران نباشند، چرا که نوبت آن‌ها برای سفر سال آینده محفوظ می‌ماند.

شرایط ثبت نام سفر حج

بعد از بیماری کرونا، داشتن کارت واکسن مورد تایید کشور عربستان از مهم‌ترین شرایط لازم برای سفر به حج است.

واکسن آستارازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک که در ایران نیز وجود دارد، مورد تایید دولت عربستان بوده و با ارائه کارت حداقل دو دوز واکسن می‌توانند به عربستان سفر کنند. سایر واکسن‌های مورد تایید عربستان فایزر و مدرنا هستند.

همچنین زائرین حج باید 72 ساعت قبل از اعزام به عربستان تست منفی کرونا خود را ارائه دهند.

سهمیه حج تمتع

بنیاد شهید تنها ارگانی است که برای حج تمتع سهمیه دارد. ظرفیت سهمیه آن‌ها 5 تا 10 درصد از کل اعزامی‌ها به عربستان است. اما باتوجه به اینکه دو سال متوالی و به دلیل بیماری کرونا سفر حج متوقف شده بود این سهمیه به 1900 نفر کاهش پیدا کرده است.

افرادی که سهمیه بنیاد شهید دارند، درصورتی در سال 1401 امکان سفر حج را دارند که قبل از بیماری کرونا و دو سال قبل هزینه این سفر را تسویه کرده‌ باشند.

مدارک لازم برای قطعی کردن ثبت نام حج تمتع

  • اصل شناسنامه، کارت ملی یا رسید آن
  • گذرنامه معتبر که حداقل تا تاریخ 10 دی 1401 اعتبار دارد
  • قبض ثبت نام اولیه بانکی
  • برگه آزمایش منفی پی سی آر

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *