تهران، فیاضی، خیابان بیدار

07:00-16:00

قبول وکالت در دعاوی قضایی

قبول وکالت در دعاوی قضایی به معنای قبول وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری است. دعواهای افراد یا جنبه حقوقی دارد و یا جنبه کیفری دارد. که در هر دو آن‌ها با سپردن پروسه شکایت و دادگاه به وکیل می‌توان خیال خود را راحت کرده و مطمئن بود که تمام مراحل به درستی و با در نظر گرفتن قوانین انجام می‌شود. وکلا معمولا در یکی از این دو دعوا تمرکز بیشتری داشته و در آن زمینه فعالیت می‌کنند.

 

وکالت در دعاوی کیفری

قبول وکالت در دعاوی کیفری تفاوتی با حقوقی ندارد اما پروسه‌ای که برای رسیدگی به پرونده طی می‌شود، متفاوت است. پروسه رسیدگی به پرونده‌های کیفری پروسه طولانی و زمان‌بری است. همچنین برای رسیدگی به این نوع از پرونده‌ها، وکیل با دادسرا ارتباط دارد تا پرونده را جلو ببرد. وکلای دعاوی کیفری معمولا با مقامات قضایی بویژه دادیار، بازپرس و نماینده دادستان در ارتباط خواهند بود.

وکالت در پرونده‌های کیفری

اکثر پرونده‌های کیفری نتایجی بر جامعه و عموم مردم دارند زیرا معمولا به قصد آسیب رساندن مالی و جانی به دیگران رخ می‌دهد. به همین دلیل در این پرونده‌ها دادستان وارد عمل می‌شود تا منافع جامعه در نظر گرفته شود.

مجازات در پرونده‌های کیفری متفاوت از پرونده‌های حقوقی است و مجازاتی چون اعدام، قطع عضو، شلاق و از این دست اقدامات برای پرونده‌های کیفری وجود دارد. در این نوع پرونده‌ها صدور آراء جنبه عمومی هم داشته و باید به آن نیز رسیدگی شود.

مجازات هریک از پرونده‌های کیفری باتوجه به جرمی که رخ داده است متفاوت است. جرم‌هایی مانند: قتل، سرقت مسلحانه، راهزنی و قاچاق مواد مخدر از مهم‌ترین دعاوی کیفری است.

 

 

وکالت در پرونده‌های حقوقی

در پرونده‌های حقوقی قاضی از ابتدا در پروسه حل دعاوی حضور داشته و با رای او نیز پرونده بسته می‌شود. پروسه پرونده‌های حقوقی کوتاه‌تر بوده و زمان کمتری صرف حل و فصل آن می‌شود. به همین دلیل بیشتر وکلا مایل به قبول پرونده‌های حقوقی هستند چرا که زحمت و دردسر آن نسبت به پرونده‌های کیفری کم‌تر است.

دعاوی حقوقی معمولا خصوصی بوده و بین دو یا چند نفر است و جامعه با آن درگیر نیست. پرونده‌های حقوقی مجازات ویژه‌ای همراه ندارند و با انجام تعهدات پرونده خاتمه پیدا می‌کند.

 

قبول وکالت در دعاوی کیفری و حقوقی

همانطور که گفته شد هریک از انواع دعاوی ویژگی‌های خاصی داشته و نحوه برخورد و حل آن متفاوت است. به همین منظور برای ثبت شکایات و پیگیری پرونده توصیه می‌شود، وکالت را به وکلای خبره و متخصص واگذار کنید تا پروسه پرونده با سرعت بیشتری و با بیشترین منافع برای شما طی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *