تهران، فیاضی، خیابان بیدار

07:00-16:00

تنظیم قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری چگونه است؟

تنظیم قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری از حساسیت بالایی برخوردار هستند و تمام بندهای قرارداد باید به درستی و دقت آورده شود.

قرارداد سرمایه گذاری یا تجاری بین سرمایه گذار و طرف دیگر نوشته می‌شود. این قرارداد نشان می‌دهد که در مدت مشخص، با سرمایه دریافتی مشخص از سمت سرمایه گذار، چه فعالیت تجاری انجام شده و چند درصد سود به سرمایه گذار تعلق می‌گیرد. همچنین قید می‌شود که سود دریافتی سرمایه گذار بصورت ماهانه است و یا در پایان فعالیت تجاری پرداخت می‌شود.

 

در ادامه مواردی که باید در تنظیم قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری آورده شود را بررسی کرده و هریک را توضیح خواهیم داد.

 

موضوع و عوض قرارداد تامین سرمایه

موضوع قراردادهای سرمایه گذاری همان مبلغ سرمایه و عوض قرارداد، درصد سودی است که به سرمایه گذار تعلیق می‌گیرد. درص سودی که در قرارداد آورده می‌شود باید از سود فعالیت تجاری باشد و ثابت نیست. این ثابت نبودن سود برای جلوگیری از ضرر طرفین است چرا که مانند سودهای ربا نیست که در هر صورتی و بدون توجه به ضرر و زیان پرداخت شود.

 

تفاوت قراردادهای سرمایه گذاری و مضاربه

مضاربه یک قرارداد فقهی و سنتی است که در مواد ۵۴۶ و ۵۶۰ قانون مدنی تعریف شده است. مضاربه واقعیت‌های اقتصادی جامعه را با توجه به وضعیت اقتصادی موجود پوشش نمی‌دهد و باعث می‌شود ریسک سرمایه گذار بالا برود.

زیرا در قرارداد مضاربه سرمایه پذیر بعد از دریافت سرمایه اجازه فسخ قرارداد را دارد و در این زمان ممکن است تجارت او به سود رسیده باشد اما سودی به سرمایه گذار ندهد. همچنین این قرارداد بعد ار فوت سرمایه گذار باطل شده و سودی به ورثه او نمی‌رسد.

باتوجه به مواردی که گفته شد قرارداد سرمایه گذاری باید باتوجه به ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم شود. زیرا در اینوع تنظیم قرارداد از ربا جلوگیری شده و سرمایه گذار دچار ریسک بالا و از دست دادن سرمایه و سود خود نخواهد شد.

 

تفاوت قرارداد سرمایه گذاری با مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی اگر همراه با آورده نقدی از سمت طرفین قرارداد باشد، به قرارداد تامین سرمایه شبیه می‌شود. در این قرارداد با به پایان رسیدن مشارکت، فردی که سرمایه آورده است اجازه دریافت اصل سرمایه خود را ندارد و در فعالیت تجاری و مالکیت پروژه شریک نخواهد شد.

سرمایه گذار تنها در سود فعالیت تجاری شریک بوده و درصد سود او به ارزش اموال و اعتبار سرمایه پذیر وابسته نیست. این درصد سود، درصد معمول حاصل از فعالیت تجاری در مقایسه با سودهای بانکی است.

همچنین سرمایه گذار در ضرر و زیان تجارت سهیم نخواهد شد اما باعث می‌شود سودی به او تعلق نگیرد.

 

نکات تنظیم قراردادهای سرمایه گذاری

از مهم‌ترین نکاتی که در تنظیم قراردادهای سرمایه گذاری و تجاری باید به آن توجه کرد، عدم وجود ربا است. در این قرارداد سرمایه گذار باید اطمینان خاطر داشته باشد که سود این سرمایه گذاری را دریافت خواهد کرد.

تنظیم قرارداد باتوجه به ماده ۱۰ قانون مدنی باعث می‌شود، حدود هزینه‌ها و ضرر و زیان‌ها کنترل شده و اثبات ضرر برعهده سرمایه پذیر باشد. این قانون باعث می‌شود میزان ضرر به حداقل برسد.

همچنین اشاره به حوادث قابل پیش بینی و ذکر حدود ضرر و زیان باعث اطمنیان طرفین قرارداد خواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *