تهران، فیاضی، خیابان بیدار

07:00-16:00

انواع ویزاهای ایران کدامند و از چه روش‌هایی می‌توان آن‌ها را اخذ نمود؟

ویزاهای ایران انواع مختلفی دارد و اتباع خارجی برای ورود به ایران از روش‌های متفاوتی می‌توانند اقدام به اخذ ویزا نمایند. هر یک از ویزاهای ایران برای گروهی از متقاضیان مناسب است و افراد با توجه به هدفشان از سفر به ایران می‌توانند هریک از آن‌ها را دریافت کنند. برای دریافت ویزا شرایط و قوانینی وجود دارد که عدم رعایت آن‌ها موجب عدم صدور ویزا خواهد شد. در نتیجه متقاضیان باید قوانین صدور ویزا ایران را به خوبی مطالعه کرده و اطلاعات کافی در این زمینه را کسب نمایند.

 

انواع ویزا ایران

همانطور که گفته شد ایران مانند هر کشور دیگر انواع مختلفی ویزا دارد که باتوجه به هدف متقاضی صادر می‌شود. در ادامه انواع ویزا ایران را بررسی کرده و ویژگی‌های هریک را خواهیم گفت.

 

ویزای ورود

ویزا ورود به ایران یا ویزا نوع A برای انواع سفرهای کاری، سفرهای تحقیقاتی، ورزشی و تجاری صادر می‌شود. متقاضیانی می‌توانند این ویزا را دریافت کنند که دعوتنامه معتبر داشته باشند. همچنین ویزای ورود برای سفارت‌خانه ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی نیز صادر می‌شود.

کسانی اقدام به دریافت این ویزا می‌کنند که هدفشان از سفر به ایران کارهایی چون:

  • امضای قرارداد
  • مذاکرات
  • سرمایه‌گذاری
  • جلسات رسمی
  • شرکت در سمینارهای علمی و فرهنگی
  • حضور در مسابقات ورزشی

باشد.

 

ویزای توریستی

متقاضیانی که برای تفریح و بازدید از ایران قصد سفر به این کشور را دارند، باید اقدام به دریافت ویزا توریستی نمایند. ویزا توریستی ایران به دو صورت عادی و فرودگاهی صادر می‌شود و تنها برخی از کشورها مجاز به دریافت ویزا توریستی فرودگاهی هستند.

اتباع کشورهایی چون: آمریکا، کانادا، بریتانیا، افغانستان، بنگلادش، کلمبیا، پاکستان، هند و سومالی تنها از ویزا توریستی عمومی می‌توانند استفاده کنند.

ویزای زیارتی

ایران کشوری اسلامی بوده و مکان‌ها زیارتی بسیاری دارد به همین دلیل مسلمانان بسیاری از سراسر جهان به قصد زیارت مکان‌های مقصد به ایران سفر می‌کنند. این افراد برای سفر به ایران باید ویزا زیارتی و یا ویزا نوع C دریافت کنند. اما اگر متقاضی سفر به ایران و بازدید از شهرهای زیارتی مسلمان نباشد باید ویزا توریستی دریافت کند.

 

ویزای سیاسی و ویزای خدمت

ویزا سیاسی یا نوع D برای متقاضیانی صادر می‌شود که به قصد سیاسی و دیپلماتیک به ایران سفر می‌کنند. متقاضیان دریافت ویزای سیاسی نمایندگان سیاسی، کنسولگری و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی مقیم ایران، دیپلمات‌های خارجی مقیم ایران، دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدماتی، وزرا، اعضای دولت و پادشاهان کشورهای دیگر هستند. اعتبار این نوع ویزا باتوجه به فعالیت سیاسی مورد نظر متفاوت بوده و نمی‌تواند اعتبار مشخص و مشترکی برای آن در نظر گرفت.

 

ویزای تحصیلی

ویزا تحصیلی یا ویزا نوع E برای دانش آموزان و دانشجویانی که قصد تحصیل در ایران را دارند، صادر می‌شود. برای اخذ این ویزا متقاضی باید از سمت یکی از مراکز زیر دعوتنامه داشته باشد.

  • وزارت علوم و تحقیقات
  • آموزش و پرورش
  • مراکز علمی معتبر

افرادی که موفق به دریافت ویزا تحصیلی یا نوع E ایران می‌شوند باید حداقل ۶ ماه در ایران اقامت داشته باشند و از کشور خارج نشوند.

 

ویزای اجازه کار

ویزا اجازه کار برای متقاضیانی صادر می‌شود که قصد کار در ایران را دارند. شغل مورد نظر متقاضیانی در دریافت ویزا محدودیتی ایجاد نمی‌کند و فرد با هر شغل و حرفه‌ای که باشد می‌تواند ویزا اجازه کار ایران را اخذ نماید. فقط باید توجه داشت که ارائه دعوتنامه از سمت کارفرما ایرانی و یا شرکت معتبر و مورد تایید وزارت کار و رفاه اجتماعی ضروری است.

 

ویزای ترانزیت

متقاضیانی که برای سفر به سایر کشورها از ایران عبور می‌کنند باید ویزا ترانزیت ایران را دریافت کنند. صدور ویزا ترانزیت نسبت به سایر ویزاها سریع‌تر و راحت‌تر بوده و یک ویزا کوتاه مدت محسوب می‌شود. اگر متقاضی ویزا ترانزیت رانندگان باشند، برای دریافت این ویزا باید گواهی بین‌المللی و مدارک معتبر عمومی را داشته باشند.

ویزا ترانزیت دارای محدودیت است و برای افرادی که ملیت اسرائیلی دارند، صادر نمی‌شود.

 

 

ویزای مطبوعاتی

ویزا مطبوعاتی برای سازمان‌ها و نهادهای رسانه‌ای که به قصد تهیه گزارش، ساخت فیلم و مستند به ایران سفر می‌کنند، صادر می‌شود. این نوع ویزا هیچگونه محدودیتی برای تهیه گزارش ندارد و خبرنگاران و عکاسان با خیال راحت می‌توانند گزارش مورد نظر را تهیه نمایند. اما باید توجه داشت که افراد برای رفتن به برخی مکان‌های خاص و ویژه، باید مجوز تهیه گزارش را از سمت سازمان مربوطه دریافت کنند. همچنین نباید به مناطق نظامی و حساس وارد شده و گزارش تهیه کنند.

دریافت مجوز از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه از ضرورت‌های دریافت ویزا مطبوعاتی یا ویزا نوع H است.

ویزای سرمایه‌گذاری

نیروی کار ارزان، در دسترس بودن زیرساخت‌های فنی و صنعتی، وجود معادن مختلف و بسیاری از دلایل دیگر باعث شده ایران کشور مناسبی برای سرمایه گذاری در خاورمیانه باشد.

ویزا سرمایه‌گذاری برای متقاضیانی صادر می‌شود که تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران را دارند. تأیید سازمان کمک اقتصادی و فنی و سرمایه‌گذاری ایران از لازمه‌های اخذ ویزا سرمایه گذاری ایران است.

 

ویزای درمانی

ویزا درمانی به مدت برای بیمارانی که می‌خواهند در ایران درمان شوند، صادر می‌شود. باتوجه به کیفیت خدمات پزشکی، هزینه‌های درمان پایین و وجود پزشکان حاذق باعث شده بسیاری از بیماران برای درمان به ایران سفر کنند.

 

ویزای خانوادگی

زنانی که با مردان کشورهای دیگر ازدواج می‌کنند، می‌توانند برای همسر و فرزندان خود ویزا خانوادگی ایران را دریافت کنند. شرط صدور ویزا خانوادگی ایران ثبت ازدواج در دفاتر قانونی و رسمی کشور است.

 

شرایط دریافت ویزای ایران چیست؟

شرایط دریافت ویزای ایران برای هر کشوری متفاوت است چرا که روابط ایران با هر کشوری تفاوت دارد. اتباع کشورهای همسایه و دوست ایران به راحتی می‌توانند با ارائه مدارک ویزا مورد نظرشان را دریافت کنند. اما صدور ویزا برای اتباع برخی از کشورها قوانین و سخت و پیچیده‌ای دارد که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

متقاضیانی که تابعیت کشورهای بنگلادش و أفغانستان را دارند تنها با مراجعه به کنسولگری ایران در کشور خود می‌توانند درخواست ویزا دهند. در صورت کامل بودن مدارک و تایید آن، ویزا مربوطه برایشان صادر خواهد شد.

اتباع کشورهایی مانند: انگلستان، آمریکا و کانادا که روابط سیاسی و دیپلماسی با ایران دارند، شرایط سخت و پیچیده‌ای برای دریافت ویزا ایران دارند.

 

مدارک عمومی برای دریافت ویزای ایران

ارائه مدارک عمومی برای دریافت انواع ویزا ضروری است. مدارکی مانند: گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، عکس پرسنلی و فرم درخواست ویزا در تمام انواع ویزا ضروری است و سایر مدارک باتوجه به نوع ویزا متفاوت خواهد بود.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخار پــایــا

رضایت و اعتماد مشتریان

به‌منظور ایجاد امنیت خاطر و آسودگی سرمایه‌گذاران در صنعت ساختمان به‌لحاظ کیفیت ساخت‌وساز، برنامه مدیریت کیفیت گروه را بر اساس بالاترین استاندارد‌های مدیریت کیفیت پروژه تدوین نموده و در تمام