تهران، فیاضی، خیابان بیدار

07:00-16:00

گواهینامه ایزو چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟

گواهینامه ایزو نوعی گواهینامه بین المللی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها است. زمانی که شرکتی تمام استانداردهای بین‌المللی را رعایت کند، می‌تواند اقدام به دریافت گواهینامه ایزو کند.

وجود این گواهینامه برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به این معناست که توانسته‌اند تمام تاییدیه‌ها را دریافت کرده و به استاندارد جهانی برسند.

گواهینامه ایزو دو نوع دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها و نحوه دریافت این گواهینامه می‌پردازیم.

 

ایزو چیست؟

ایزو یک سازمان بین المللی است که وظیفه تهیه و تدوین استانداردهای ایزو را برعهده دارد. این سازمان در ژنو سوئیس واقع است. در این مجموعه نمایندگان مختلفی از حوزه‌های صنعت، دارایی و تجاری هستند که مسئول تعریف و اجرای استانداردهای جهانی‌اند.

این سازمان گواهینامه‌های مختلفی را باتوجه به شرکت‌ها و حوزه کاری آن‌ها تدوین می‌کنند. گواهینامه‌های ایزو انواع مختلفی دارند که هر یک شامل ویژگی‌هایی هستند. در ادامه به بررسی انواع گواهینامه و ویژگی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

گواهینامه ایزو عمومی

برخی از قوانین و استاندارد‌ها در تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها مشترک بوده و در هر حوزه کاری که باشند، می‌توانند آن‌ها را دریافت نمایند. برخی از گواهینامه‌های عمومی از عمومیت بیشتری برخوردارند و در بیشتر سازمان‌ها استفاده می‌شوند. این گواهینامه‌های عمومی ایزو عبارتند آز:

 

گواهینامه ایزو 9001 گواهی ISO9001

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ از عمومی‌ترین گواهینامه‌ها بوده که عنوان آن سیستم مدیریت کیفیت است. تمام قوانین و شرایط کیفی سازمان‌ها در این گواهینامه تعریف و تدوین شده است. ISO9001 مادر تمام گواهینامه‌ها بوده و پیش نیاز تمام استاندارهای عمومی مربوط به سازمان‌ها است.

 

گواهینامه ایزو 14001 گواهی ISO14001

این گواهینامه برای مدیریت زیست محیطی سازمان‌ها تهیه شده است. در گواهی ISO14001 ملزومات حفاظت از محیط زیست آمده و سازمان‌ها با رعایت این گواهی در راستای حفاظت از محیط زیست فعالیت کرده و آسیب به آن را به حداقل می‌رسانند.

 

گواهینامه ایزو 45001 گواهی ISO45001

این گواهینامه در راستای مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تدوین شده است. ISO45001 بر ایمنی و بهداشت شغلی کارکنان سازمان‌ها تاکید دارد. پیاده سازی و رعایت بندهای این گواهینامه آسیب‌های جانی و مالی در سازمان را به حداقل می‌رسانند.

 

 

گواهینامه ایزو تخصصی

گواهینامه‌های ایزو تخصصی متناسب با حوزه فعالیت شرکت‌ها تعریف شده است. این گواهینامه‌ها برای هر حوزه کاری چند استاندارد تعریف کرده‌اند. برخی از گواهی‌های ایزو تخصصی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

 

گواهینامه ایزو 22000 گواهی ISO22000

گواهینامه ایزو ۲۲۰۰ برای صنایع غذایی و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تهیه و تدوین شده است. سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی باید این گواهینامه تخصصی را دریافت کنند.

 

گواهینامه ایزو 29001 گواهی ISO29001

گواهی ISO29001 مخصوصا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. استانداردهای این گواهی مهم‌ترین استاندارد برای صنایع فعال در این حوزه است. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کنند، باید گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱ را دریافت نمایند.

 

گواهینامه ایزو 13485 گواهی ISO13485

گواهینامه ایزو ۱۳۴۸۵ برای سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی است. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند، باید استانداردهای ISO13485 را رعایت کرده و این گواهینامه را دریافت کنند.

 

گواهینامه ایزو 27001 گواهی 27001 ISO

این گواهینامه برای مدیریت امنیت اطلاعات است. سازمان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید نسبت به دریافت گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ اقدام نمایند.

 مراحل اخذ گواهینامه ایزو

دریافت گواهینامه ایزو باید باتوجه به حوزه فعالیت سازمان‌ باشد.  بنابراین اولین قدم برای دریافت آن شناسایی دقیق و ریز فعالیت‌های سازمان است. برای بررسی جزئیات فعالیت شرکت، باید لیستی از تمام فعالیت‌ها و فرآیندها تهیه شده و بصورت دقیق دسته بندی شود.

در مرحله بعد باید انواع گواهینامه‌های ایزو را بررسی کرده و استاندارهایی که متناسب با فعالیت سازمان بوده و بیشترین ارتباط را با کسب و کار مورد نظر دارد را انتخاب کرد.

سازمان‌ها برای رسیدن به استانداردهای ایزو نیازمند ارتقا و پیشرفت در صنعت خود هستند. چرا که برای دریافت این گواهینامه باید تمام قوانین و استانداردهای انتخاب شده را داشته باشند.

بعد از آنکه تمام استانداردهای در سازمان مربوطه پیاده سازی شد و امکان دریافت گواهینامه ایزو وجود داشت، باید مرجعی برای صدور معتبر گواهینامه انتخاب کرد.

زمانی که تمام این مراحل طی شود، گواهینامه ایزو برای شرکت مورد نظر صادر خواهد شد.

 

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افتخار پــایــا

رضایت و اعتماد مشتریان

به‌منظور ایجاد امنیت خاطر و آسودگی سرمایه‌گذاران در صنعت ساختمان به‌لحاظ کیفیت ساخت‌وساز، برنامه مدیریت کیفیت گروه را بر اساس بالاترین استاندارد‌های مدیریت کیفیت پروژه تدوین نموده و در تمام