تهران، فیاضی، خیابان بیدار

07:00-16:00

جستجو کردن

شکایت‌های کیفیری چیست و چگونه می‌توان آن را تنظیم کرد؟

شکایت کیفری به شکایت از فردی گفته می‌شود که مرتکب تخلفی شده که طبق قانون جرم است و قاضی برای ارتکاب چنین جرمی مجازات تعیین کرده است.

ابتدا شکوائیه باید خطاب به دادستان دادسرا باشد. در متن شکایت باید اسم و مشخصات فردی که از او شکایت دارید شرح شکایت نوشته شود . همچنین مدارکی که برای رسیدگی به شکایت لازم است باید به فرم شکایت پیوست شود.

 

انواع شکوائیه کیفری

شکوائیه‌های کیفری انواع مختلفی دارند. کسب اطلاعات در مورد موضوع شکوائیه باعث می‌شود شکایت کیفری به درستی و با رعایت تمام قوانین آن تنظیم شود. برخی از رایج‌ترین انواع شکوائیه کیفری عبارتند از:

 

  • شکواییه سرقت تلفن همراه: سرقت تلفن همراه یکی از رایج‌ترین انواع سرقت است. سرقت تلفن همراه شکایت کیفری مشخصی دارد که جزو رایج‌ترین شکوائیه‌هاست.

 

  • شکوائیه ضرب و جرح: خشونت‌های خانگی و دعواهای خیابانی که منجر به ضرب و جرح می‌شود، بسیار زیاد هستند و تنظیم شکوائیه ضرب و جرح رایج است.

 

  • شکواییه صدور چک بی‌محل یا بلامحل: افراد باید برای صدور و دریافت چک قوانین آن را به خوبی بدانند چرا که سوء‌استفاده از چک، صدور چک بی‌محل و بلا‌محل بسیار رواج دارد.

 

  • شکواییه توهین و فحاشی: اگر شخصی به شما توهین و فحاشی کند، می‌توانید شکایت خود را در قالب شکوائیه توهین و فحاشی به دادگاه ارائه دهید.

 

  • شکوائیه خیانت در امانت: خیانت در امانت نوعی جرم بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. شکوائیه خیانت در امانت از دیگر شکایت‌های کیفری رایج است.

 

  • شکوائیه مزاحمت و سلب آسایش: ایجاد مزاحمت برای دیگران جرم بوده و می‌توان از طریق دادگاه آن را پیگیری کرد. شاکی برای بردن شکایت به دادگاه باید شکوائیه مزاحمت و سلب آسایش را تنظیم کند.

 

چه کسانی می‌توانند شکوائیه کیفری تهیه کنند؟

افرادی که تصمیم به تنظیم و تهیه شکوائیه کیفری دارند باید اهلیت داشته باشند؛ به این معنا که از نظر قانونی دارای شایستگی و حقوق قانونی باشند. حداقل سن تنظیم شکایت کیفری برای دختران ۹ سالگی و برای پسران ۱۵ سالگی است. البته باید در نظر داشته باشید که در عمل فرد شاکی حداقل باید ۱۸ سال داشته باشد.

روند رسیدگی به شکوائیه‌های کیفیری چگونه است؟

رسیدگی به شکوائیه‌های کیفری از زمان ثبت شکایت آغاز می‌شود. زمانی که فرد شاکی، شکایت‌نامه را پر می‌کند و تمام اطلاعات شکایت و اطلاعات فرد یا افرادی که از آن‌ها شاکی است را می‌نویسد این برگه به دادگاه ارائه می‌شود. پس از مطالعه شکوائیه، قاضی قرار مناسبی را تنظیم می‌کند تا متهم دفاعیاتش را به دادگاه ارائه دهد.

در این مواقع دو اتفاق صورت می‌گیرد. مورد اول اینکه قاضی بعد از مطالعه شکایت‌نامه و شنیدن دفاعیات متهم نظر خود را ارائه می‌دهد.

اما گاهی اسناد و مدارک شاکی محکم و کامل نیست ولی قاضی متهم را مجرم می‌داند. که در این موارد قاضی از ضابطین قضائی درخواست می‌کند تا تحقیقات بیشتری روی متهم انجام دهند و مدارکی را ارائه دهند که جرم متهم ثابت شود.

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *